Back to the top

SoulBlender Band

Over de band

SoulBlender

Even voorstellen

Graag stellen we je voor aan de twaalf enthousiaste muzikanten die de magie van SoulBlender maken. Een schat aan ervaring en persoonlijke invloeden uit onder andere filmmuziek, jaren ’80 pop, country, rock ‘m roll en rock. Gooi alles in de blender en je merkt al snel dat in de mix van swingende soul, dynamische disco, meesterlijke Motown en vurige funk, niemand in een hoekje kan blijven staan.

Hoe het begon

De eerste muzikale klanken van Soulblender dateren van het vroege voorjaar van 2003, toen een aantal Friese muzikanten besloot om samen een band te starten.  De eerste naam van de band was ‘Big Trouble’, met een muzikale mix van soul, disco en top 100. Na enkele optredens werd duidelijk wat de muzikale richting van de band ging worden en de naam werd veranderd in Soulblender. Door de jaren maakte Soulblender zich de stijlen Soul, Disco, Funk & Motown helemaal eigen en combineerde de stijlen met elkaar. 

Pure classics met echte instrumenten en waarbij veel energie vrijkomt, dat werd het geluid van Soulblender. Tot op de dag van vandaag is Soulblender in staat gebleken deze richting op unieke wijze uit te dragen.

“We spelen deze te gekke muziek omdat we zelf fan zijn. Dat straalt ervan af tijdens onze optredens. We doen dan ook graag een stapje extra om het iedereen naar de zin te maken!”

Over de bandleden

Blenders

Annemarie

Na het zien van de One Evening Jazzband op haar 8e wist ze het zeker: net zo goed klarinet spelen als Piet Koopman. Ondanks klassiek te zijn geschoold, luisterde ze thuis het liefst naar Jazz ‘round midnight of een LP van Stevie Wonder uit de collectie van haar moeder.

Op haar 14e was klarinet spelen niet het allerhipste, dus ruilde ze de klarinet in voor een tenorsax en speelde op gehoor mee met Dire Straits. Maar muziek maken in je eentje is als appeltaart zonder slagroom. Nét niet af. Gelukkig is daar Soulblender met altijd slagroom op voorraad.

Van het omkleden in muffige voorraadkasten tot de chiquere kleedruimtes, het gezamenlijk eten voor aanvang van een optreden, het afbreken, opruimen en borrelen erna; Annemarie kan overal van genieten. Maar het allermooiste vindt ze de swingende saamhorigheid tijdens een optreden. Dat is pas Soul!

Annemarie png8
Hendrik-Dirk-png8

Hendrik-Dirk

Beter bekend in Soulblender als ‘HD’ heeft ooit gekozen voor de trombone vanwege zijn lage en fijne sound. Het mooiste aan soulmuziek vindt hij de energie en dynamiek die tijdens optredens de zaal in gaat. Wanneer het publiek een ontspannen avond beleeft door te dansen, te lachen of gewoon te genieten van een biertje, dan is de avond goed geslaagd. Gelukkig wordt HD zelf ook heel vrolijk van de muziek. Met het liefst een bak bami in de maag vult hij de blazers aan en zorgt ervoor dat het publiek net zo heen en weer schuift als HD met zijn trombone.

Daarnaast houdt HD stiekem van zingen en dan vooral van de meezingers van André Hazes.

Jan

Alhoewel Jan vanaf zijn 9e levensjaar klassiek geschoold is, is het juist de plaat Hotel California die bij hem thuis grijs werd gedraaid. Vandaag de dag maakt die muziek hem weer even tiener. Maar ook filmmuziek van John Williams vindt hij erg intrigerend.

Ooit gekozen voor de trompet vanwege het geluid, is Soul de meest dankbare muziek. Je kunt je helemaal uitleven, niet stil blijven staan en blazers vervullen een belangrijke rol. Je bespeelt het instrument met je hele lijf, dus het zorgt er meteen voor dat je fit blijft. Wat wel zo fijn is, want het ideale muzikantenvoer voor hem is Shoarma. Volgens hem niet heel ideaal, vooral als hij de volgende dag zijn trompetkoffer openmaakt.

Met zijn Scheurijzer – over de naam is hij nog niet helemaal uit. Een vrouwennaam zou volgens Jan ook niet misstaan, want hij zoent er toch wekelijks mee – geniet hij vooral van Soulblender samen met een publiek die compleet uit zijn dak gaat. Maar wel met het liefst Harry aan zijn zijde. Want die doucht zich in ieder geval elke dag.

Jan-png8
Lolke-png8

Lolke

Met zijn Big Bad Baritone speelt hij het liefst het intro van ‘Hold On I’m Coming’. Als kind was hij niet zo met muziek bezig, maar op z’n 12e levensjaar werden zijn oren geopend na het kijken van de film Help van The Beatles. Het was pas na zijn 27e dat muziek echt begon te leven. Eerder begonnen op de Tenor kwam de Bariton al snel juist hem ontdekken. Lolke luistert het liefst naar 50s & 60s Leo Parker en de keiharde grooves met lyrische lange lijnen van Dana Colley.

Soulmuziek betekent voor hem muziek die goed in elkaar zit met mooie melodieën en geweldige blazerspartijen en niet te vergeten de nostalgie naar die jaren. Het mooiste aan optreden vindt hij mensen aan het dansen krijgen door de muziek van Soulblender met behulp van zijn favorieten. waaronder Sam & Dave.

Harry

De trompet was eigenlijk zijn tweede keus. Harry wilde heel graag drummen, maar dat mocht niet van zijn ouders. Dus is het trompet geworden, omdat hij de klank mooi vond en het veel toevoegt aan de muziek. We moeten nog steeds een bedankbriefje schrijven aan de ouders van Harry.

Mooie muziek en plezier maken is het liefst wat Harry doet. Met muzikale helden als Dire Straits en Pink Floyd kan dat niet misgaan. En muziek uit de 80s mag zeker niet ontbreken. Zijn mooiste muzikale ervaring was zijn allereerste concert van Doe Maar, maar hij wist toen nog niet dat dit nog lang niet alles was, dat was nog maar de eerste keer, daarna nooit meer 1 nacht alleen want toen viel de bom bij Soulblender.

Uit een bordje pasta haalt hij alle energie alvorens een optreden. Dan nog even goed warm blazen en loslippig het optreden in gaan. Het liefst naast Jan, omdat ze elkaar perfect aanvoelen. Of Jan ook graag naast Harry staat? Kijk maar op Jan zijn profiel.

Harry png8
Ronald-png8

Ronald

Onze Mr. R&B werd op een dag wakker en wist dat hij bas wilde spelen. Pas later ontdekte hij dat Soul, Funk, Disco en Motown de meest weldadige plek is voor een bassist. Met zijn basgitaar, beter bekend als de Swingmaster, speelt hij het liefst zijn inspiratiebronnen: James Jamerson, Aretha Franklin en Ray Charles die de boventoon vormen voor zijn muzikale voorkeur.

Zijn motto: Soul is Soul. Zoals geen andere muziekstijl dat naar boven kan halen. Een geweldige samensmelting van blazers, koorwerk en de groove van de ritmesectie. Hij geniet wanneer de klanken van de instrumenten rijk uit het hart komen en samensmelten tot een dampende soul.

Leuk weetje; tijdens een optreden gebruikt Soulblender (3800) batterijen. Ronald controleert altijd of alle batterijen goed zijn opgeladen.

Emile

Het gitaarspel is Emile al vroeg met de paplepel ingegoten. Veel familieleden speelden al gitaar, zijn broers en ooms. De gitaar kwam wat betreft vrij gemakkelijk om de hoek kijken, maar stiekem had hij ook wel bas willen spelen. Dus Ronald, pas maar op (hij zegt dat hij graag naast je staat om te horen wat je speelt, maar ondertussen…).

Gitaarhelden Eric Clapton en Ry Cooder hebben indruk gemaakt en ongetwijfeld hun stempel achter gelaten, maar ook The Beatles, The Rolling Stones, Miles Davis, Johnny Cash en Elvis kunnen aanschuiven bij deze mannenclub. Gelukkig hebben ladies of jazz & soul; Ella Fitzgerald en Aretha Franklin ook nog iets te zeggen gehad. En zelfs Dolly Parton, want stiekem houdt Emile ook een beetje van foute country muziek en wordt hij heel vrolijk van reggae en ska.

Voor Emile is Soul compleet opgaan in de groove en spelen met veel andere instrumenten. Geloven in wat je zingt en speelt en wanneer het publiek juicht “we want more” is de avond geslaagd

Emile png8
Arnout png8

Arnout

Geïnspireerd door zijn muzikale helden Jimmy Smith en John Lord, de pioniers van de Hammond, wilde Arnout vroeger als kind net zo goed kunnen spelen als The Blues Brothers. Samen met de groove en de attitude is het ultieme Soulblender gevoel voor hem; lekker spelen, bitterballen eten en de flauwe grappen van Maaike. Tijdens optredens staat hij het liefst naast Diederik, de drummer van de band, al knikkend en lachend gaan ze van nummer naar nummer.

Leuk weetje; voor een optreden eet hij het liefst aardappelgratin op een bedje van VVV “vies veel vlees”. En waar je hem blij mee kunt maken is een goede set muziek met slechte grappen.

Samen met zijn instrument Big Bertha en zijn piano Bakkie speelt hij het liefst iets van Ray Charles.

Diederik

Vroeg begonnen met drummen op zijn 6e, zonder te beseffen dat het direct onderdeel zou werden voor de rest van zijn leven. Net zoals je hart klopt zat de beat gewoon meteen in zijn hart. Als kind wilde hij net zo goed spelen als Roger Taylor en die laatste is nooit meer verdwenen.

Het liefst speelt Diederik We Will Rock You op de drums. Als groot liefhebber van de muziek van Queen met Freddie Mercury; de legende met enorm stembereik om maar niet spreken over de drummer van Queen; Roger dus. Andere drummende inspiraties zijn David Garibaldi van Tower of Power en Steve Gadd.

Maar het spelen voor publiek blijft kicken (zowel letterlijk als figuurlijk). Van te voren doet Diederik altijd zijn befaamde warming-up’s met beide voeten en handen om vervolgens helemaal los te gaan op zijn Kit en samen met Soulblender de groove te spelen, waardoor iedereen uit zijn dak gaat.

Diederik-Final-2
Patrick-png8

Patrick

Samen met Maaike en Kimberley vormt Patrick het zangtrio. Met voorbeelden als Freddie Mercury, Elvis Presley, Chris Cornell en Layne Staley startte Patrick ooit in een band met rockende gitaristen, maar nog zonder drummer en zanger. Maar omdat drummers en buren niet samen gingen werd het al gauw zang. Later ontdekte hij, met geluk voor Soulblender, dat dit de juiste keuze was.

Vanaf de jaren 90 tot aan nu luistert hij nog steeds bijna elke dag naar Queen. Naast zingen in Soulblender geniet hij ook van het schrijven van eigen songs. Het arrangeren, de productie en het opnemen van takes doet hij het liefst.

Het mooiste aan Soulmuziek vindt hij dat het uit het hart komt met echte muzikanten die er gevoel in leggen. Het leeft. Daarnaast mogen guilty pleasures Una Paloma Blanca en ABBA (het complete ouvre) niet ontbreken.

Na satéh met friet, het poetsen van zijn tanden en zijn schoenen is Patrick helemaal klaar voor een optreden met SoulBlender.

Kimberley

Zo’n 20 jaar geleden ooit begonnen met zingen omdat ze net zo mooi wilde klinken als Karen Carpenter of gewoon kunnen aanschuiven bij de Spice Girls, heeft later haar muzikale voorkeuren ontdekt naar een hele andere Girlband ‘EEA’; Etta James, Ella Fitzgerald en Aretha Franklin met Frank Sinatra en Al Green als muzikale managers. Maar ook de 80s en guilty pleasure Shangri-La mogen hier zeker niet ontbreken.

Soul is gevoel en het ultieme Soulblender gevoel bestaat voor haar uit de blazerssectie en de hoge kopstem uithalen van Patrick. Een avond met soulblender is pas geslaagd wanneer het publiek heeft gedanst, gelachen en gerealiseerd dat het al véééééééél te laat is wanneer het TL licht aangaat. Maar dat TL staat u gewoon heel goed.

Kimberley-png8
Maaike-png8

Maaike

Met grote bewondering voor powervrouwen Etta James en Aretha Franklin, muziekiconen Lenny Kravitz en Bruce Springsteen en soulmasters James Brown en Ray Charles is het geen wonder dat Soulmuziek haar recht in haar Soul raakt. Of ze het nu zingt of hoort, het swingt en het leeft.

Ze geniet vooral wanneer zang en instrumenten samen komen, wanneer je jezelf verliest in de muziek met een publiek dat volledig uit zijn dak gaat. Maar ook Bruno Mars en Macklemore dragen een toontje bij en niet te vergeten alle nummers van Acda en de Munnik, want die zingt ze uit volle borst mee.

Als kind wilde ze Madonna zijn. Tegenwoordig voldoet een patatje met Satéh gevolgd door een optreden met Soulblender; goede muziek maken met een enorme dosis plezier, energie, enthousiasme en lol en het publiek een prachtige avond bezorgen.